webbanner-perforated-1

mensen inspireren met mooie, unieke en duurzame producten

Blog – 30 april 2019

Mensen inspireren met mooie, unieke producten. Maar ook door te laten zien dat je kunt ondernemen met oog voor mens en milieu. Dát is wat de mensen achter Secrid drijft.

Het begon allemaal in 2008 met de visie om mensen anders te laten kijken naar de inhoud van hun broekzak. Nu, zo’n tien jaar later, zijn de wallets van Secrid een must-have en wereldwijd in meer dan 70 landen verkrijgbaar. ‘Onze Secrid wallet beschermt kaarten niet alleen tegen buigen of breken, maar ook tegen ongewenst uitlezen door criminelen’, vertelt Robin Foole, Manager Operations vanuit het hoofdkantoor in een gerenoveerd industrieel pakhuis in Den Haag.

Een betere wereld begint in je broekzak
Secrid hoeft niet de grootste te worden, maar wil wel de beste en mooiste zijn. Robin: ‘We willen graag inspireren, het goede voorbeeld geven.’ Ook als het gaat om ondernemen met oog voor mens en milieu. Om die reden besloot Secrid de productie van de Secrid wallets niet uit te besteden aan lagelonenlanden. Een flinke uitdaging in de tijd dat het bedrijf van start ging, verzekert de Manager Operations. ‘De leerindustrie was in 2009 bijna volledig uit Nederland verdwenen.’ Toch slaagde Secrid erin om de productie van portemonnees weer terug naar Nederland te brengen. ‘Omdat onze wallets in Nederland én in sociale werkplaatsen worden geproduceerd, kun je ervan uitgaan dat het goed zit met de arbeidsomstandigheden. Bovendien beperken we onze CO₂-uitstoot als gevolg van transport op deze manier tot een minimum.’

Impact
Maar Secrid’s duurzaamheidsambities reiken verder. ‘We willen de impact van ons productieproces op het milieu en de natuur zo laag mogelijk houden. Samen met adviesbureau Ecochain brengen we nu de impact van onze productieketen en ons bedrijf op milieu en natuur in kaart zodat we concrete plannen kunnen maken tot verdere verduurzaming.’

Een paar voorbeelden? Door de duurzaamheidsanalyse van Ecochain ontdekte Secrid dat de lederen bekleding van de wallets een fors aandeel heeft in de milieu-impact van de gehele productieketen. ‘Om een stier groot te laten worden is veel voedsel en water nodig. Bovendien stoten koeien methaan uit: een broeikasgas dat vele malen sterker is dan CO₂. Daarnaast is er voor de productie van leer behoorlijk veel water nodig en worden chemicaliën gebruikt. Dit alles zorgt voor een fikse CO₂-uitstoot en druk op natuurlijke hulpbronnen zoals water en grond.’ Om de CO₂-uitstoot van het bedrijf te verkleinen zoekt Secrid nu naar alternatieven. ‘We zijn bijvoorbeeld aan het kijken of we visleer kunnen gebruiken voor de bekleding van onze wallet. Maar we staan ook open voor andere alternatieven, zoals champignonleer.’

Aluminium heeft ook een groot aandeel in de milieu-impact van Secrid’s productieproces. Het bedrijf is op zoek naar verlaging van de impact, maar dat is lastig, benadrukt Robin. ‘Door de hoge eisen die wij stellen aan de kwaliteit van het aluminium heb ik maar een beperkt aantal leveranciers waar ik zaken mee kan doen. Dat maakt het lastiger om duurzaamheidseisen te stellen.’ Wel probeert Secrid haar ontwerpers te motiveren om een minder gevoelig product te ontwerpen zodat er minder afgekeurde aluminium profielen bij het afval belanden. ‘Een mooi voorbeeld is onze samenwerking met het Zwitserse bedrijf Freitag. Profielen met (lichte) schade worden voorzien van een laser-graveerpatroon. Op deze manier camoufleren we de schade. Bovendien passen de profielen mooi bij een Freitag-portemonnee die is gemaakt van een gerecycled vrachtwagen-doek’.

Compenseren
Ongeacht welke stappen Secrid neemt om het bedrijf verder te verduurzamen, de productie heeft (voorlopig) impact op het milieu. ‘Omdat wij de productie grotendeels uitbesteden hebben we maar beperkte invloed op de milieu-impact van het productieproces. Om die reden is compensatie voorlopig voor ons de enige manier om CO₂-neutraal te produceren.’

Sinds 2017 brengt Ecochain jaarlijks de CO₂-uitstoot van het gehele bedrijf in kaart, waarbij niet alleen gekeken wordt naar de productieketen maar ook naar: vliegreizen, stookkosten, materiaalgebruik, energiegebruik en voeding in de kantine. ‘In 2017 hebben we ongeveer 2.400 tons CO₂ gecompenseerd. Voor 2018 hebben we besloten: we willen niet alleen CO₂-neutraal zijn, maar ook CO₂-positief. Dus, meer compenseren dan we uitstoten. We hangen dit niet aan de grote klok omdat we willen voorkomen dat het wordt opgevat als een manier van greenwashing.’

FairClimateFund
Waarom ze voor FairClimateFund hebben gekozen? Omdat de projecten van FairClimateFund klimaatverandering tegengaan én een positieve sociale impact hebben. ‘Wij willen met ons bedrijf ook een maatschappelijke bijdrage leveren. Daarom werken we met sociale werkplaatsen en besteden we 1 procent van onze omzet aan goede doelen. Bij FairClimateFund investeren we bijvoorbeeld in een herbebossingsproject voor boeren in Peru en in een project voor efficiëntere kookmethoden voor vrouwen in India. Door steun aan deze projecten dragen we toch een beetje ons steentje bij aan een beter leven voor de mensen die onderdeel uitmaken van deze projecten.’

Deel deze pagina

Onze site maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikservaring. Bekijk onze privacyverklaring.

Sluit melding