De campagne is een initiatief van Babette Porcelijn, schrijfster van De Verborgen Impact. Met de campagne helpt zij mensen die in 2019 hun milieu-impact willen verbeteren. Het uitgangspunt: kies eerst voor oplossingen die het meeste verschil maken. En doe daarbinnen wat je kunt en wat bij je past, zodat je blij wordt van de keuzes die je maakt en ze gemakkelijk gewoontes worden in je dagelijks leven.
Eco-positief
Bij stap 1 van de campagne berekenen deelnemers hun impact van heel 2018 en leren zij hoe ze hun impact in 2019 kunnen verlagen. Bij stap 2 compenseren ze hun overgebleven impact. Dit doen ze door bomen te planten en CO2 te compenseren bij de projectpartners, Trees For All, FairClimateFund en Partners Pays-Dogon. Bij stap 3 maken deelnemers een plan om bij te dragen aan verduurzaming van de maatschappij. “Deze laatste stap zorgt ervoor dat mensen ‘eco-positief’ worden’, aldus Porcelijn, ’ze dragen dan netto meer bij aan de aarde dan dat ze negatieve impact hebben.’
De consument kan verschil maken
De consument kan met dagelijkse keuzes veel verschil maken voor milieu en klimaat. Het nieuwe jaar is hét moment om hier grote stappen in te zetten. Goede voornemens gaan al jaren over dezelfde onderwerpen: gezond eten, meer bewegen, meer tijd doorbrengen met familie en vrienden, minder geld uitgeven. De initiatiefnemers willen hier een ander goed voornemen aan toevoegen: de juiste keuzes maken voor het milieu. Een groeiende groep mensen deelt die behoefte. Bovendien blijken de gebruikelijke voornemens hier naadloos in te passen.
Meedoen?
Wil jij ook je leven verduurzamen? Je kunt je vanaf vandaag aanmelden bij het Facebook-event ‘Goede Voornemens met Babette’. De campagne start op 7 januari en duurt 7 dagen. Dagelijks presenteert Babette op haar blog, evenals op de Facebook-eventpagina, LinkedIn en Instagram een volgende stap voor een eco-positief 2019.